Udvid din forretning

Udvid din forretning

14. september 2019 0 Af Redaktionen

Som forretningsejer eller forretningsdrivende handler det om at udvide sin forretning. Det vil altid i starten, være en omkostning. Men i sidste ende en belønning og et boost til din forretning. For ikke at det skal ruinere din forretning, er det vigtigt at have en forretningsstrategi og en handlingsplan. Ellers kan det løbe løbsk omkostningsmæssigt. Du skal også se på din virksomhed som en helhed. Hvis din forretning er et kontor, er der lidt andre strategier end hvis det er en fysisk butik.

Vær med online

Vi kommer ikke udenom, at online markedsføring er den billigste og efterhånden mest effektive måde, når man skal markedsføre sig. Er man ikke helt så god til f.eks. Facebook og Instagram, er det en god ide at tage på kursus i netop disse to onlinetjenester. Send gerne nyhedsbreve ud, ikke for ofte, heller ikke for lidt. De fleste sender nyhedsbreve cirka en gang om måneden. Så bliver folk igen mindet om din forretning.

Måder at udvide din forretning på – prøv reklameartikler

Først og fremmest handler det om branding. Dine produkter og ydelser skal være klar i tonen. Hvis du f.eks. er klaversælger, bør dit logo på en eller anden måde indeholde et klaver. Som forbruger, må man ikke være i tvivl om, hvilke tjenester og ydelser du sælger.

Anvend reklameartikler som f.eks.:

  • Visitkort
  • Kuglepenne
  • Flyers
  • Nyhedsbreve
  • Logoposer
  • Give Away opslag på de sociale medier
  • Konkurrencer
  • Anvend skilte i forretningen med synligt logo
  • Brug din bon som reklameartikel. Brug gerne forretningens oplysninger og logo.

Med reklameartikler, bliver du mere synlig. Derfor bør du ikke være bange for at anvende dit veldesignet logo på nærmest alt. Jo mere du brander dig og din forretning, jo mere salg opnår du. Hvis du er i mindre lokaler i dag, kan du overveje om din forretning er klar til at flytte i større lokaler. Jo mere plads og opmærksomhed dine produkter og ydelser får, jo mere positiv stemning skaber du. Disse overvejelser bør du foretage, når du laver din virksomhedsstrategi og handlingsplan.

Små virksomheder bør også anvende markedsføring

Spørgsmålet er bare, har din forretning råd til det? Som udgangspunkt, er avisannoncer stadig værd at bruge. Men anvend det i moderat mængder som f.eks. til byfesten eller Open By Night artiklerne. Kan du mærke en effekt, bør du opgradere til flere annoncer i årets løb. Det er ikke altid nemt at være en lille forretning, hvilket også gør at markedsføringsdelen ikke bliver udført nok. Men hvis man som forretning, ikke er synlig nok, sælger man heller ikke nok.

Skab et navn og brand

Hvis du er en lille virksomhed med kun dig selv ansat, er det en god ide at anvende dit fornavn eller dine initialer til din forretning. Folk begynder at kende dig, så hvis du hedder Sussi og din forretning hedder noget i retning af ”Fannys Frisør” kan det være misvisende. Lad dig være dig og brand dig selv. Skab personlige forhold og relationer. Hav gerne sparringspartnere og samarbejdspartnere. Det kan styrke din forretning på længere sigt.