Husk privatøkonomien som selvstændig
8. oktober 2019Når du starter og driver virksomhed, er det vigtigt at lægge et budget til virksomheden. Men hvad du måske ikke har tænkt på før er, at det er lige så vigtigt at lægge et privatbudget. Specielt hvis du har et personligt ejet firma, som du hæfter personligt for. I det tilfælde hænger din personlige økonomi tæt sammen med dit firmas økonomi.
Som selvstændig i opstartsfasen har du nok ikke fået opbygget en stor, fast indtægt endnu. Det skal bygges op, og det kan svinge lidt. Derfor er det meget vigtigt, at du har overblik over din private økonomi. Så kan du tage det med i overvejelserne, når du lægger budget i virksomheden.
Læg et privatbudget
For at få overblik over din private økonomi, skal du lægge et privatbudget. Det er en oversigt over alle dine private indtægter og udgifter. Hvis din plan er at leve af din virksomhed, vil din hovedindtægt komme derfra. Dine udgifter er sådan noget som husleje, tv-abonnement, transport og mad.
Det er vigtigt, at der i dit budget er det rigtige forhold imellem indtægter og udgifter. Enten skal indtægterne værre større end udgifterne, eller også skal de udligne hinanden. Der skal nemlig være penge nok til alle udgifterne. Udgifterne i dit privatbudget fortæller dig altså, hvilken indtægt du har brug for. Det skal du budgettere med at kunne trække ud af virksomheden.
Hvis der ikke er balance i det hele, ender du med problemer. Er dine udgifter større end den indtægt, du kan skaffe, kommer du til at mangle penge. Derfor skal du lægge et budget og få overblik – både i privaten og i firmaet. Med et budget kan du se, om der er brug for at spare nogle steder, eller om det hele kan køre rundt.
Husk opsparing
Når du lægger dit privat budget, skal du huske alle dine indtægter og udgifter. Indtægter er ikke altid bare din løn, men også børnepenge, feriepenge osv. Udgifterne er alt det, du betaler for. Nogle af dem er faste, og der kender du det månedlige eller årlige beløb. Andre udgifter kan svinge. Du bruger fx ikke præcis det samme beløb på mad hver måned. Men du kan finde ud af, hvad du cirka bruger, og tage det med.
Du skal også huske at medregne en opsparing i dit privatbudget. En opsparing er vigtig at have stående til uventede udgifter. Det kan jo også være, at der kommer en dårlig måned i firmaet, og at du ikke kan trække løn ud til dig selv. Så er det en god idé at have en opsparing stående.
Det er også vigtigt at huske at få sparet op til pension. Det er en opsparing, som du ikke vil kunne trække på, hvis der kommer uventede udgifter. Den er til den dag, hvor du ikke længere arbejder og derfor ikke tjener nogle penge. Som selvstændig skal du selv sørge for den. Det tager mange år at spare op til en pension, så du bør tænke det med ind i din samlede økonomi fra dag 1 som selvstændig.